Friday, August 26, 2011

Sfaturi utile de care trebuie sa tii seama la achizitionarea de stupi populati

3.Sfaturi utile de care trebuie sa tii seama la achizitionarea de stupi populati

sfaturi de la janese

esti nou si vrei acum sa-ti cumperi
1. cauta sa iei de la un stupar mai in varsta (cei tineri le umbla mintea la smecherii)
2. cauta sa iei de la unul care nu pleaca cu ei de pe vatra
3. du-te cu unul care are stupi 50-100 si care umbla cu ei
4. cel care-ti vinde stupi sa-l alegi tu nu cel care ti-i alege
5.ia dintr-o zona de deal (prun, faneata)
6.plimbate prin stupina lui si vezi ce scoate albina la urdinis
7.mai intai du-te intr-o vizita neanuntata
8.spune-i: cumpar 10 dar ma lasi sa-ti deschid 15 (nu poti sa-i ravasesti toata stupina)
9. daca incepi sa-i deschizi stupii si din 2-3 nu-ti place nici unul nu mai lua de la el-opreste-te!
10.alege stupul care are urdinisul mai larg deschis si cu aglomeratie mai mare de albina la intrare !
11. cara polen inseamna ca are puiet
12. deschizi stupul...scoate prima si ultima rama si vezi cata albina are pe fiecare din aceste 2 rame
13 vezi daca puietul este compact
14. vezi cate rame are cu puiet capacit( rama cu puiet inseamna -7 cm coroana de miere si restul pana la latul de jos puiet capacit (vezi sa nu fie pestrit)
15. daca ai vorbit pret/rama atunci trei sferturi din rame sa aiba puiet si toate ramele sa fie ocupate cu albina
16. cand ridici podisorul nu te bucura ca e albina pe laturile de sus ale ramelor ridica cum am zis prima si ultima rama si mai ridica una cu puiet capacit toate sa aiba albina pe toate fetele si pana la latul de jos
17. nu te bucura ca ti le da cel mai ieftin
18. incearca-l : daca ai zis ca te duci sa cumperi sambata, du-te cu cutiile joi sau vineri sau da-i un telefon-omule imi pare rau dar nu pot veni si vin peste o saptamana ca am o problema-daca se supara sigur i-a aranjat
19.cel care merge cu tine sa-ti aleaga sa nu spuna ca are stupi, sa zica ca este si el tot la inceput- intelege-te cu el din ochi
20. daca fagurii sunt mai negri sau prost crescuti nu te speria ca ti-i schimbi tu
21. daca puietul e compact si nu vezi fasole pe la urdinise sau albina care sare prin iarba nu-ti fie frica de boli

bani sa ai, sa nu vrei neaparat ca azi sa iti iei albine, si sa nu-ti ijnchipui ca tu ai luat cei mai buni,mai vrednici,mai sanatosi si mai ieftini stupi
cam atat (am fost si eu o data sa iau ptr cineva 5 familii si era sa ma bat cu ala care vindea) (eu nebun,ala nebun....)

sfaturi de la Bunka

In principiu, ma uit sa vad daca are oua, daca are inseamna ca este si matca pe acolo, ma uit asa din viteza la puiet, daca e lacunar si nu exista un motiv intemeiat pt asta(polen depus in rama), inseamna ca e o matca batrana care nu mai are multe oua, ma mai uit la albina, cat de multa e...la asta ma uit prima data de fapt...daca mi se pare ca-i slabut ca populatie nu-l iau.
Okiometric, chiar daca vanzatorul n-a strans cuibul eu imi pot da seama daca sunt 5-6 rame bine populate chiar daca in lada sunt 7 sau 8..ma uit la faguri sa nu fie atat de negri si cu celulele micsorate, nu atat ca imi iese albina mica, dar mai ales ca bolile pe faguri vechi isi fac de cap.
Ma mai uit la dimensiunea ramei...daca-i ca a mea dadant blatt, ma bag, daca nu...prea multa munca, caut alt vanzator. Intreb de tratamente, ma uit la rezerve si tot asa...
Am luat cu 1,8 mil pe familie, la mine-n judet asa au mers preturile, intre 1,7 si 2 mil pe familie pe 5-6-7 rame pline de albina si cu 3-4 rame de puiet la vremea asta...la noi dezvoltarea e mai tarzie ca in sud, abia acum isi dau drumul.
Sincer, fara sa ma laud, pe la cati am umblat dupa albine, nu am vazut familii asa de bine dezvoltate cum le am pe cele care au scapat de varroa in iarna asta.
Eu insa le-am stimulat puternic cu miere si le-am pus folia complet deasupra inca de pe la inceput de martie...au un avans de cam 2 saptamani fata de ce am cumparat, dar le aduc imediat si pe aslalte la acelas nivel ca le bag miere in faguri dupa diafragma.
Un sut in fund, un pas inainte...sper sa n-o mai dau in bara cu paduchele cum am dat-o anul asta..si poate devin si eu vanzator si nu cumparator de albine!!!

No comments:

Post a Comment